education - חינוך  


הצעות לפעילויות

אפשר לתעד את חוויות הטיול בדרכים שונות -
מצגת, אלבום, כרזה, סרטון ועוד.
אפשר גם ליצור תלקיט (פורטפוליו),
שיכלול מבחר מעבודות התלמיד ותגובות המורה עליהן,
וישקף את תהליך ההוראה-למידה.

מפגש עם יצירה
נושא אחד - אמנים שונים
מראה כחומר ביד היוצר
דברים שאפשר לראות רק במראה
השתקפויות בציוריו של מונה
השתקפויות בציור ובסיפור
בין מציאות לדמיון
ציורי-מראה של רוי ליכטנשטיין
עבודות מראה והמתבונן בהם
השוואה בין יצירות
הדרכה באינטרנט










מפגש עם יצירה

להלן רעיונות אחדים:
בחרו מתוך האתר ביצירה שמסקרנת אתכם.
דמיינו שאתם נכנסים לתוך היצירה, וספרו את הקורות אתכם שם.
תכננו יצירה משלכם בהשפעת אחת היצירות שפגשתם בטיול.
שוחחו על המשמעות של היצירה עם חברים. לשם כך תוכלו להיעזר בדגמים של
דיאלוג עם יצירת אמנות.
בדקו רעיונות נוספים לפעילויות באמצעות א"ב - כלי עזר להרחבת מאגר הפעולות.
חפשו באינטרנט אתרים על אמנים ועל יצירות אומנות .




נושא אחד - אמנים שונים

אמנים רבים תיארו בציורים ובשירים את הנושא אדם מול המראה.

רשמו מחשבות ושאלות שעולות בכם כאשר אתם מתבוננים בכל אחת מן היצירות שלהלן.
תוכלו להיעזר בדגם "שלוש השאלות"

מול המראה, אדוארד מאנה, 1876.
ילדה מול מראה, נורמן רוקוול, 1954.
אם מישהו היה רואה, יהודה אטלס.
תלמידות בשיעור ריקוד, קנת' כריסטיאן, 2000.
הארלקין במראה, פבלו פיקאסו, 1923.
חפשו באתר טיול עם מראה ציורים ותצלומים בנושא.
חפשו באינטרנט תמונות בנושא אדם מול המראה.

תוכלו לקבל הדרכה איך מחפשים תמונות בנושא מסוים?.
היכנסו לקבוצת דיון ובקשו מידע מחברים - אמיתיים ווירטואליים.

ראו גם מפגשים עם מראה.




מראה כחומר ביד היוצר

יש אמנים שמשבצים ביצירותיהם שברי מראה או מראות שלמות, או חומרים אחרים בעלי תכונות של מראה.
חפשו באתר (וגם מחוץ לאתר) יצירות כאלה וחשבו על תרומתה של המראה ליצירות.
דוגמאות:
לטאה, הניה אברמסקי, 1996.
עיניים ומראות, לואיס בורג'ואס, 1989 - 1993.
פינבול, בוקי שוורץ, 1997.
נוף ירח, רוי ליכטנשטיין, 1965.
מראה שבורה, מיכלאנג'לו פיסטולטו, 1978.
גזע עץ עם מראה, מיכלאנג'לו פיסטולטו, 1970.
תכננו יצירה משלכם ושבצו בה מראות. חשבו על תרומת החומר לרעיון שלכם.




דברים שאפשר לראות רק במראה

יש אמנים שמחפשים זוויות מעניינות להתבונן מהן על המציאות.
האמן מתבונן על המציאות בחדר דרך המראה, ובוחר לתאר רק את קטעי המציאות,
שהם משמעותיים בעיניו.
כאשר אנחנו מתבוננים בציורים, לא נוכל להבין את מה שציירו האמנים אלא אם נדמיין שגם אנחנו מסתכלים במראה.
הנה דוגמאות אחדות מן האתר טיול עם מראה:

ערכים אישיים, רנה מגריט, 1952.
שיעור במוזיקה, יאן ורמיר, 1662 - 1665.
לאס מנינס, דיאגו ולסקז, 1656.
נישואי בני הזוג ארנולפיני, יאן ואן אייק, 1434.
גם אביגדור אריכא השתמש באותו "טריק". הוא צייר חדר מזוויות שניתנות לתיאור רק אם מתבוננים בחדר דרך המראה. לדוגמה:

סדקים בקיר, אביגדור אריכא, 1989.
ואניטס, אביגדור אריכא, 1987.
קראו על מראה קמורה ומראה קעורה.
חפשו באתר טיול עם מראה (וגם מחוץ לאתר) ציורים כאלה וספרו מה השתקף לאמנים בראי.
התבוננו בחדר שלכם דרך מראה וציירו או צלמו את מה שמשתקף ממנו במראה.
תוכלו לסרוק את הציור או התצלום שלכם ולשלוח בדואר אלקטרוני אלינו או לחברים.

תוכלו לקבל הדרכה כיצד לשלוח את התצלום.
חשבו כיצד לתכנן, לבצע ולהעריך את הטיול שלכם.




השתקפויות בציוריו של מונה

קלוד מונה היה צייר אימפרסיוניסטי הוא חקר כיצד האור הטבעי משפיע על הצבעים בטבע.
הוא הרבה להתבונן בטבע המשתקף במי הנהר ובמי האגם וצייר את מה שקלט בעיניו.

חפשו באינטרנט ציורי השתקפויות של מונה.




השתקפויות בציור ובסיפור

חפשו באתר טיול עם מראה (וגם מחוץ לאתר) השתקפויות במגוון
של יצירות - שיר, סיפור, תצלום, ציור ופסל.

דוגמאות:
שיעור במוזיקה, יאן ורמיר, 1662 - 1665.
המראה של ונוס, אדוארד ברן-ג'ונס, 1870 - 1876.
מציאה, לאה גולדברג.
מעשה בשני אמנים, מיכה יוסף בן-גריון (ברדיצ'בסקי).
נרקיס, קרוואג'יו, 1597.
שמים בשלולית, אנדריי פודלקו, ירושלים, 2000.
מה תפקיד ההשתקפות בכל יצירה?
  למורה:
בפעילות זו מומלץ לעיין בציוני הדרך מתוך הישג נדרש 6 מתוך "החינוך הלשוני".
בררו איך מתרחשת השתקפות במים?
תכננו יצירה משלכם בהשפעת יצירות שפגשתם בעקבות הפעילות.
תוכלו להיעזר בדגם שלבים בפעילות אמנותית.




בין מציאות לדמיון

לעתים, יש ביצירות טשטוש גבולות בין מציאות לדמיון. האמן איננו מתאר את המציאות כבבואה בראי. הוא מעדיף לתאר את הפרשנות שלו למציאות, וכך, אנחנו הצופים מתבוננים גם מעבר למציאות - בדמיונו של האמן.
הנה דוגמאות אחדות:

ערכים אישיים, רנה מגריט , 1952
על הציור קראו בכתבה חלום, מאת דניאלה בן-גיגי, בתוך: מראה, עמ' 6.
ברבורים המשתקפים בפילים, סלוואדור דאלי, 1937.
על הציור קראו בכתבה מהי המציאות האמיתית? מאת בלה גוליק,
בתוך: "מראה", עמ' 31.
דיוקן של אדוארד ג'יימס, רנה מגריט 1937
ראי בסטודיו, אביגדור אריכא, 1987.
היעזרו בדגם לרפלקציה - לשאול את עצמי כדי להבהיר לעצמכם את תהליך החשיבה שלכם תוך כדי התבוננות ביצירה שבחרתם.
תכננו יצירה (בטכניקה של ציור, פיסול, צילום או כל טכניקה אחרת), שבה תנסו לפרש בדרככם את הגבולות בין מציאות לדמיון.
תוכלו להיעזר בדגם שלבים בפעילות אמנותית.




ציורי-מראה של רוי ליכטנשטיין

במשך כ- 30 שנה, החל משנת 1960, חקר רוי ליכטנשטיין את יחסי הגומלין בין המראה לבין המציאות שתיאר ביצירותיו.

הנושאים שהעסיקו את הצייר הם:
המראה כחפץ
השתקפויות
מציאות ואשליה

התבוננו בציורים של ליכטנשטיין חשבו על הנושאים שהעסיקו את הצייר בכל אחת מן הדוגמאות שלהלן:
נערה במראה, 1964.
פנים חדר עם קיר מראה, 1991.
נערה עם דמעה, 1977.
בציור זה ליכטנשטיין תאר נערה המתבוננת על עינה הדומעת באמצעות זכוכית מגדלת.
התבוננו על עצמכם באמצעות זכוכית מגדלת ותארו מה אתם רואים.
נוף, 1963.
בעבודה זו ליכטנשטיין עבד עם חומר בשם רולוקס (rowlux ) - חומר פלסטי בגוון מתכתי בעל תכונות משקפות כמו מראה.


אתרים אחדים על רוי ליכטנשטיין:
אתר על האמן, על יצירותיו ועל תערוכותיו.
"ציורי מראה 1963 - 1997", תערוכה בקונצטמוזיאון בגרמניה, ינואר 2001,.
בעת סיור בתערוכה התבוננו גם בעבודות אלו:
 - דמות שוחה עם מראה, 1969.
 - דמויות בנוף, 1977.


כתבות על התערוכה ציורי מראה:
- http://www.absolutearts.com/artsnews/2000/09/19/27467.html
- http://www.eins.org/einscafe/roy.html
- http://www.pac-milano.org/ing/Lichtenstein00/Default.htm
- http://www.cosmopolis.ch/english/cosmo12/lichtenstein.htm

הכירו עוד אמנים חוקרים מראות.




עבודות מראה והמתבונן בהם

למבקר במוזיאון מצפה הפתעה בעקבות המפגש שלו עם העבודה מבקרים
(1968) של מיכלאנג'לו פיסטולטו, שעשויה על מראה - ולא על בד.
האמן צילם גבר ואישה בגודל אמיתי. על התצלום הוא צייר ואחר כך, הדביק את התצלום המצוייר על משטח פלדה דמויי מראה. הגודל של היצירה הוא 120X220 ס"מ.
בכל פעם שהמתבונן נע בקרבת היצירה שעל המראה, היא משתנה. המתבונן מגלה שהוא נעשה חלק מהיצירה, ולעיתים, גם המבקרים האחרים בתערוכה משתקפים במראה והם חלק מהסצינה המתוארת בה.

על מיכלאנג'לו פיסטולטו ועל עבודות נוספות שלו תוכלו לראות ולקרוא באתרים אלה:
- http://arteallarte.org/aap/1996/PISTOLETTO.html
- http://www.dailyinfo.co.uk/reviews/exhibition/mich.htm

העזרו בדגם לרפלקציה - לשאול את עצמי, כדי להבהיר לעצמכם את תהליך החשיבה שלכם, כאשר אתם מתבוננים בעבודות המראה של מיכלאנג'לו פיסטולוטו.
תוכל להיעזר בדגם לניתוח מרכיבי היצירה כאשר אתם מתבוננים בעבודותיו.




השוואה בין יצירות

התבוננו בציורים:
לאס מנינס, דיאגו ולסקז, 1656.
לאס מנינס, פבלו פיקאסו (בהשפעת ולסקז), 1957.
תארו את הדמיון ואת השוני בין הציורים.
תוכלו להיעזר בדגם לניתוח מרכיבי היצירה.
קראו בקבוצת הדיון את דברי לינור אברהם.
תוכלו להוסיף את תגובתכם.








נקרא על היסודות התאורטיים שעליהם מבוסס האתר נקרא מדברי מורים ותלמידים שטיילו עם מראה נברר את יחסנו למראה ונתאר את המשתקף בה נראה כיצד אמנים מביעים את יחסם למראה נלמד על מראה בתרבויות שונות, בספרות, באגדה ובקולנוע נכיר תופעות הקשורות במראות מסוגים שונים נקרא על מכשירים שיש בהם מראות ונמציא המצאות הקשורות במראות (בהכנה) נפתור חידות ונתנסה במשחקי מראה (בהכנה)
תאריך עדכון אחרון:14/03/2006