|
|
|
|
|
בחלק א' של התכנית, בפרק "ימי הביניים - שירים ומקאמות" (עמ' 32-31) וחלק נוסף - בחלק ב' של התכנית, בפרק "שירה עברית" (קבוצה ב', עמ' 65-64). זיקתם של רוב השירים הללו למוסכמות השירה העברית, שנכתבה בימי הביניים בעיקר בספרד, מאפשרת לראות בהם מעין המשך לשירת "תור הזהב" בימי הביניים וללמד אותם תוך התייחסות לרקע זה. |
בגיל ביה"ס התיכון. את השירים הכלולים בתכנית ניתן למצוא בשתי האנתולוגיות: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
הקינה. המשורר מקונן על כי נתפס ליצר הרע ונתפתה לו ומבקש מהאל, כי יעזור לו לשוב בתשובה שלמה. |
|
|
|
ד, עמ' 1009-1008 כולל פרטים ביוגרפיים. |
אירופה נהגו לאומרו סמוך לערבית של שבת. ניתוח השיר והצעות לדרכי הוראה ניתן למצוא בשני הפרסומים הבאים: |
|
|
|
|
העיקרי בתחום השירה הוא ספר המוסר הכתוב בצורת מקאמות (מחברות). הספר יצא לאור במהדורה מדעית על ידי יהודה רצהבי, ירושלים תשכ"ה. מספר זה, המשלב בתוכו שירים רבים, לקוח השיר "נפש יקרה איך בתוך גוף תשכני" (עמ' 122). מבוא נרחב על המשורר, זמנו ועל הספר במבוא. הטקסט מלווה בשינויי נוסח, פירוש ומפתחות רבים. |
מהם נתפרסמו בשנים האחרונות במהדורות מדעיות- מבוא, הערות ופירוש, על ידי יוסף טובי, בכמויות שונות ובעיקר בגליונות, אפיקים, ובמערכה. לרשימה מפורטת עד תשל"ה ראה: יוסף טובי, יהדות תימן, ביבליוגרפיה, ירושלים תשל"ה, עמ' 104. וכן: יוסף טובי, שיר נוסף מיצירתו של רבי זכריה אלצ'אהרי, אפיקים עז (שבט תשמ"ב), עמ' 21-20. |
הוצאת אפיקים, ת"א, תשל"ח. |
|
||||
ופיוטים למועדים שונים. הדיוואן עצמו, בכתב-יד יחיד מתימן, נשמר בספריית הסמינר לרבנים בניו-יורק. |
||||
של אברהם בן חלפון, ביניהם הכלולים בדיוואן וגם אחרים. את השירים הכלולים בתכנה"ל ניתן למצוא בתוך הפירסומים הבאים: |
||||
|
||||
|
||||||||
"תפילה לדוד" (אמסטרדם תקמ"ז; קזבלנקה תרד"א) בתוכו השיר "ה' דבקה לעפר נפשי", הכלול בתכנית. |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
רצהבי באנציקלופדיה יודאיקה, כרך 10, עמ' 230, 231. שייו נדפסו במהדורות שונות. חלקם מקובצים בשירי תימן של א"ב אידלזון, סינסינטי תרצ"א, עמ' 64-45. |
|
|
קושטא תצ"ה, הכלול בתכנית, נדפס עם ניקוד ובלוויית פירוש בספרו של אברהם בן יעקב, שירה ופיוט של יהודי בבל בדורות האחרונים, ירושלים תש"ל, עמ' 236-227. (ר' פריט א1). |
|
השיבני באנחה ומהומה" הכלול בתכנית, נדפס בספרו של חיים שירמן, שירים חדשים מן הגניזה, ירושלים תשכ"ו, במהדורה מדעית עם פירוש, במסגרת פרק על המשורר ושירתו, שם, עמ' 62-58. |
|
למהדורה מדעית רק השיר "חשקי בת מלאכים תמה", הכלול בתכנית הלימודים. נדפס על ידי יוסף טובי, "שירי שבת למשורר רבי דוד בן זכריה הלוי, אפיקים (טבת, תשל"ו), עמ' 10. |
אבן עזרא ובני דורו, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים תש"ל, עמ' 54-52; 196-151. |
|
פורסמו על ידי שירמן, חיים, שירים חדשים מן הגניזה, ירושלים תשכ"ו, עמ' 146-139, כולל גם דיון על המשורר על פי הדיוואן. |
|
הדס" הוא שיר שבח במבנה מעניין, כדאי לרענן את הידיעות על שירת השבח על פי ספרו הנ"ל של פגיס וכן על פי: לוין, ישראל, מעיל תשבץ, הוצאת אוניברסיטת תל-אביב והקיבוץ המאוחד, ת"א, תש"ם, עמ' 188-184. |
|
בידינו, חלקם נדפסו במהדורות מסורתיות. שירו "יונת אלם קץ ישעה כי מלך", שהוא סליחה המיועדת ליום כיפור, והנכלל בתכנית, נדפס בליווי פירוש קצר בספרו של יהודה רצהבי, ילקוט שירי תימן, ירושלים תשכ"ט, עמ' 83. |
|
בספר שערך, "שירים וזמירות ותשבחות", קושטא ש"ה. ראה עליו במחקרים הבאים: |
|
||||||
|
||||||
נכללו בספרו של אברהם בן יעקב, שירה ופיוט של יהודי בבל בדורות האחרונים, ירושלים, תש"ל, עמ' 46-21. כולל השיר "צח ואדום דגול מרבבה" (עמ' 36), הכלול בתכנית. |
||||||
|
בארץ ישראל. הדפיס חלק משיריו עוד בחייו בספר זמירות ישראל. בספר זה נכללו שלושת שיריו הכלולים בתכנית (מהדורת פריס - חורב, הוצאת מחברות לספרות). |
||||||||
במהדורות מדעיות; מחקרים לא מעטים נכתבו עליו ועל שירתו. מתוכם נציין את הבאים: |
||||||||
|
||||||||
|
של ח' שירמן, השירה העברית בספרד ובפרובאנס תשט"ז, תשכ"א, עמ' 462-454. |
מבוא לתולדות המשורר ושירתו. |
|
ועל שירתו ראה: יוסף פטאי, משפוני השירה, ירושלים תש"ד, עמ' 107-86. |
הברמן, מבחר השירה העברית, חלק ב', ירושלים 1965 עמ' נז - נט. |
|
הכלול בתכנית, הוא מאמרו של מאיר ולנשטיין "המשורר רחמים קלעי, סביבתו וחוגו" בתוך: ספר שירמן, ירושלים תש"ל, עמ' 134-111; השיר מלווה בפירוש מפורט. |
|
|
עמ' 37-35. |
בלוויית פירוש. |
|
"רבי שלום שבזי ושירתו", ספונות ט' (תשכ"ה), עמ' קלג - קס"ו. |
|