שינוי במערכת החינוך: להעמיק מעבר לציפוי הטכנולוגי
תקציר המאמר
אין להשתמש בכלים הטכנולוגיים העומדים כיום לרשותנו כדי להנציח את
העיצוב השגוי של מערכת החינוך, שביטויו המובהק הוא הקבצת ילדים
בכיתות לפי גילם. המחקר החינוכי הראה שאין בסיס במציאות להנחה כי
ילדים בני אותו גיל הם בעלי התפתחות קוגניטיבית זהה.
אנו מציעים להסיט את הדגש מן המשימה הבלתי אפשרית של הבאת כל
הילדים להתקדם באותו קצב, ולעבור לארגון שבו יוכל כל ילד להתקדם על פי
כישוריו. הארגון החדש יהיה בעל שיעור גבוה הרבה יותר של פרויקטים,
פתרון בעיות ופעילויות קבוצתיות, והוא יקים סביבה שבה יוכלו הילדים
לפתח מיומנויות הדרושות להם בחיים הממשיים.
המורים לא יוכלו לשלוט בסביבה עשירה ומורכבת כזו ולארגן אותה בלי
כלים מתאימים, וכאן היא תרומתה העיקרית של טכנולוגיית המידע החדשה.
המאמר מציג את פרטיו של ארגון כזה, את יתרונותיו ואת משמעויותיו.
1. רקע
במאמר זה אנו מציעים שינויים מרחיקי לכת בארגון מערכת החינוך ובשיטות
ההוראה.
שינויים אלה נראים לנו הכרחיים לאור עשרות שנות ניסיון במערכת החינוך על
היבטיה
השונים. לפיכך מצאנו לנכון לתאר תחילה את הקרקע שעליה צמחו רעיונות
אלה.
מערכת להוראה בסיוע מחשב פותחה והותקנה על-ידי מטח (המרכז לטכנולוגיה
חינוכית) בבית
הספר בישראל כבר ב-1977. שם המערכת - תוא"ם (ראשי תיבות של: תרגול ואבחון
במחשב) -
מתמצת את תכונתה הבולטת ביותר של המערכת. אכן, תרגול במחשב, בכל מקצוע,
מתחיל
בתהליך אוטומטי של אבחון הקובע את רמת התרגול המתאימה לכל תלמיד
ותלמידה.
במערכות תוא"ם תהליך זה מסתיים בתום שבועיים בדוח מחשב שהמערכת מדפיסה
לשימוש
המורה, ובו פירוט הרמות הפונקציונליות של כל תלמיד ותלמידה. במהלך השנים
הראשונות,
שבהן הותקנה תוא"ם באזורים טעוני טיפוח, בעיקר לצורך תרגול בחשבון, יצרה
הצגת הדוח
למורים אפקט של "הלם המורה". תגובה טיפוסית של מורה 2 במצב כזה, למשל מורה
בכיתה ו',
הייתה: "אי אפשר ללמד כיתה כזאת. התלמידים מפוזרים בין כיתה ב' לבין כיתה
ו'!"
השקעה חשובה מאוד נעשתה בהכשרת מורים, והיא התמקדה בעיקר במעבר מהוראה
פרונטלית, שבה היו מורגלים, להוראה בקבוצות קטנות ואפילו להוראה מותאמת.
הוכח בבירור
כי השילוב בין שינוי סגנון ההוראה, תוך היענות לשונות הברורה בין תלמידי
הכיתה, לבין
התרגול המותאם-אישית במחשב, השפיע לטובה על התקדמות התלמידים: קצב
ההתקדמות
הממוצע בחשבון הוכפל (Osin, 1981, 1984).
אולם ידענו היטב שאנחנו רק "מגרדים" את פני השטח - ההצלחה המקומית
במקצועות
מסוימים לא תורגמה לפריצות דרך גדולות במונחים של הישגים גלובליים בבית
הספר - לא
בהאצת המעבר מכיתה לכיתה ולא בטיפול מתאים בלומדים אטיים.
החלטנו לבדוק באופן מעמיק מה העלו ההתנסות והמחקר בחו"ל בנושאים שהוצגו
לעיל.
1. ד"ר לואיס אוסין היה בעבר סגן נשיא למדע ולטכנולוגיה במט"ח.
2. מטעמים של נוחיות, ננקטה לשון נקבה בכל הקשור למורים. מובן שהכוונה היא
למורים
ולמורות גם יחד.