education - חינוך  




אני והמראה - מה חושבים על עצמם תלמידים המתבוננים במראה?


הצעה לפעילות בקבוצת הדיון של האתר טיול עם מראה.
המתנסים: תלמידי כיתות ד' - ו' מבית ספר קרית עמל בקרית טבעון.
המורות: איריס כהן-דור, מורה לשילוב התקשוב, ורימונה אבנרי, מדריכה.

מתארת: רימונה אבנרי, מדריכה, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים.

ההכנות לקראת השיעור  
לפורום (קבוצות הדיון) האתר הוכנסה המשימה אני והמראה - מה אני חושב על עצמי כאשר אני מתבונן במראה?
תרגיל להפעלה לכיתה ד' במטרה להציג בפני התלמידים יצירות מן האתר.

במשימה הושם דגש על התנסות בעבודה בפורום של האתר יותר מאשר על שיטוט באתר.
לשם כך היא אמורה:
1. להקנות כלים לגלישה באינטרנט - בעיקר לעבודה בפורום;
2. להציג יצירות מן המסלול אני והמראה - מסלול שהיכרות עמו תורמת לפיתוח
    מודעות עצמית ולהכרת ה"אני".

איריס דאגה לכך שחדר המחשבים בבית הספר יהיה מאורגן לקראת השיעור, שכתובת האתר של אוח https://www.education.gov.il תהיה בתוך ה-favorites (מועדפים), ושלכל ילד וילדה תהיה מראה קטנה לצורך פעילות שתפורט בהמשך.

השיעור  
הפעילות בשיעור כללה שלבים אחדים שדרשו מיומנויות גלישה באינטרנט:
א. כניסה לקבוצות הדיון דרך דף השער של האתר.
ב. פתיחת ההודעה:


אני והמראה - מה אני חושב על עצמי כאשר אני מתבונן במראה?
תרגיל להפעלה לכיתה ד'


הסתכלו בתמונות המצורפות בקבצים הבאים ובעקבות ההתבוננות ענו על השאלות הבאות:
1. מה חושב הארלקין הליצן המביט במראה, בציור של פיקאסו?
2. מה חושבת הילדה המתבוננת במראה, בציור של נורמן רוקוול?
3. קראו את השיר המצורף וציינו האם יש דמיון בין הליצן והנערה בציורים
    לגדי הגנדרן בשיר מאת אנדה עמיר - פינקרפלד?

הגדי המתהדר
  עמד הגדי
  לפני הראי,
  סרט קשר על הצוואר.
  ומתהדר ומתגאה:
  כמה יפה! כמה נאה!
  באו גדיים מכל הכפר,
  צחקו לסרט על הצוואר,
  צחקו לסרט,
  צחקו לגדי,
  עומד כגברת
  לפני הראי.

מתוך הספר : "שירי ילדים" של אנדה עמיר-פינקרפלד, דביר, תשל"ד


קובצי הציורים שצורפו להודעה הם:
הארלקין במראה , פבלו פיקאסו, 1923
ילדה מול מראה , נורמן רוקוול, 1954

תיאור מהלך השיעור  
  • השיעור התחיל במליאה וכל התלמידים קיבלו את המראות שהביאה איריס.
        כל תלמיד ותלמידה הקדישו דקות אחדות להתבוננות אישית במראה.
        תוך כדי הפעילות הילדים הגיבו ותיארו את מה שראו: הם תיארו עיניים גדולות
        ויפות, שיער פרוע ופרצוף מצחיק. כמה מהילדים עשו פרצופים מצחיקים מול
        המראָה וחרצו לשון.
  • אחר כך, התבקשו הילדים לתאר את החבר והחברה, שישבו על ידם. הם
        התייחסו שוב לעיניים, לשיער ולפרצוף המצחיק. רק ילד אחד אמר שהוא רואה
        בחברתו שהיא חכמה ונחמדה.
  • רימונה ואיריס הסבירו לתלמידים כיצד פותחים הודעה. לאחר שצפו בשתי
        התמונות התכנסו התלמידים שוב במליאה ורימונה קראה לפניהם את השיר.
        התלמידים התבקשו להגיב על השיר ולהתייחס להבדל בין תפיסת הגדי את
        עצמו לבין התגובה של החֶברה (גדיים מכל הכפר) להתנהגותו.
        אחת הבנות התייחסה לעובדה שלא רק בנות מתגנדרות. על כך ענינו לה
        שזו הסיבה לבחירת הציור הארלקין במראה למשימה, וכי הם ילמדו בהמשך
        גם את הסיפור על נרקיס 2 .


  •  השיחה ביני כמדריכה לבין התלמידים עסקה באופן כללי בשני מוטיבים שבאו
     לידי ביטוי בשיר:
     דימוי עצמי - ההנאה שיש לגדי ממראהו.
      התלמידים נשאלו: איך אתם ילדים מרגישים כשדמותכם משתקפת במראה?
     יחסים בין אנשים - תגובת גדיי הכפר לגדי המתהדר: צוחקים לו, לועגים לו.
      התלמידים נשאלו:
      * האם קיים הבדל בין מה שאנו חושבים על עצמנו כשאנו רואים את עצמנו
        במראה לבין מה שאחרים חושבים כשהם מסתכלים עלינו?
      * כיצד לדעתכם, יתייחסו אליכם חבריכם אם יראו אתכם מתגנדרים מול מראה?



  • לאחר השיחה התבקשו התלמידים לכתוב הודעות ותגובות בתוך הפורום.
       איריס ורימונה עברו בין התלמידים, הסבירו כיצד להגיע ל"הוסף תגובה",
       איפה לכתוב את השם ואיפה לכתוב את נושא ההודעה, היכן למקם את התשובה
       ואיך לשלוח את התגובה.
  • התלמידים חזרו למחשבים, נכנסו ל"הוסף הודעה", כתבו את שמם ואת שם בית
        ספרם במקום המיועד לכך, ניסחו וכתבו כותרת להודעתם בשורת הנושא
       והחלו להשיב על השאלות במקום המיועד לתשובות. חלק מהתלמידים
       סיים לכתוב את ההודעה, אך חלק היה נבוך ולא הבין כל כך כיצד לענות.


  • הנה דוגמאות אחדות:

    מור: אני אוהבת להסתכל במראה, כי אני מה זה יפה וחתיכה ומתוקה, כי זאת אני! מאיה: אני אוהבת להסתכל במראה כי אני אוהבת לעשות לעצמי תסרוקות בשיער .
    רון שי ותמר: בציור הראשון רואים איש שכאשר מתבונן במראה הוא מסדר את כובעו וחושב מחשבות כמה הוא יפה.
    בציור השני רואים ילדה מתוסכלת ועיתון על רגליה כאשר היא חושבת כמה היא מכוערת ורוצה להידמות לאישה שבעיתון.
    דניאל: כשאני מסתכל על המראה אני לא מתגנדר והחברים שלי לא יראו אותי מתגנדר כי אני לא. כשאני רואה את עצמי במראה אני חושב מה היה יכול להיות יותר טוב, בי.


    הצעה לשיעור המשך: היכרות עם סוגי מראות

    אפשר לבחור להעמיק את ההיכרות עם האתר דרך התבוננות במראה באופן מדעי. נציע לתלמידים להכיר סוגי מראות: להביא לכיתה מראות מסוגים שונים - גם מראה קמורה ומראה קעורה, בנוסף למראות השטוחות שקיבלו בשיעור הקודם.
    אחר כך נציע לתלמידים להיכנס לאתר ולקרוא על סוגי מראות.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1. אוח הוא אתר משרד החינוך. בתוכו מקליקים על משפחת אוח ומחפשים את תכניות לימודים.
        טיול עם מראה הוא אחד האתרים של תכניות לימודים. דרך קצרה יותר היא להכניס ל"מועדפים"
        לינק ישיר לטיול עם מראה.
    2. הצעה לפעילות: "טיול עם נרקיס".







    נקרא על היסודות התאורטיים שעליהם מבוסס האתר נקרא מדברי מורים ותלמידים שטיילו עם מראה נברר את יחסנו למראה ונתאר את המשתקף בה נראה כיצד אמנים מביעים את יחסם למראה נלמד על מראה בתרבויות שונות, בספרות, באגדה ובקולנוע נכיר תופעות הקשורות במראות מסוגים שונים נקרא על מכשירים שיש בהם מראות ונמציא המצאות הקשורות במראות (בהכנה) נפתור חידות ונתנסה במשחקי מראה (בהכנה)
    תאריך עדכון אחרון:11/02/03