פירוט הנושאים לפי כיתות (א'-ו')
כיתה ד'
רשימת פרקים:

ספר יהושע
א' 9-1, ב', ג', ד' 24-15, ה' 15-13, ו', ז', ח' 29-1, ט', י 15-1, י"א 23-16, י"ד 1-5, כ"ד 33-28.
נושאים להדגשה במהלך ההוראה:
|
כבוש הארץ הוא הגשמת הבטחת ה' לאבות לתת לצאצאיהם את ארץ כנען
יהושע א' 1-9
השווה: בראשית י"ב 9-1, י"ג 18-14, כ"ו 4-1, כ"ח 5-1, ל"ה 15-9, מ"ח 4-1, נ' 26-24. אחרי כיבוש הארץ יהושע חילק את הארץ בנחלות לשבטים. יהושע י"ד 1-5. מומלץ להציג בפני התלמידים את מפת החלוקה לשבטים.
|
|
יהושע הוא יורשו של משה וממשיך דרכו (יהושע א' 9-1 )וכמה מהארועים שארעו לו דומים לדברים
שספרה התורה על משה.
יהושע ב' שליחת מרגלים (בהקבלה לבמדבר י"ג).
יהושע ג', ד' 24-15 - חצית הירדן (בהקבלה לחציית ים סוף).
|
|
יהושע ה' 15-13 - ("של נעלך"... בהקבלה לשמות ג' 5)
יהושע ח' 18 הכידון שביד יהושע (בהקבלה לשמות י"ז 13-8).
יהושע כ"ד 29 - יהושע מכונה עבד ה' (בהשוואה ל-א' 1)
|
מושגים ונושאים להרחבה:
|
גבול
|
|
נסים ותכסיסי מלחמה
|
ניבים, ביטויים וקטעים לבקיאות:
"והגית בו יומם ולילה"
|
יהושע א' 8
|
"חזק ואמץ"
|
יהושע א' 9
|
"ועשינו עמך חסד ואמת"
|
יהושע ב' 14
|
"דמו בראשו"
|
יהושע ב' 19
|
"מלא על כל גדותיו"
|
יהושע ג' 15
|
"הלנו אתה אם לצרינו"
|
יהושע ה' 13
|
של נעלך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו קודש הוא"
|
יהושע ה' 15
|
"אין יוצא ואין בא"
|
יהושע ו' 1
|
"צֵידה לדרך"
|
יהושע ט' 11
|
"חוטבי עצים ושואבי מים"
|
יהושע ט' 21, 27,23
|
"גיבורי החיל"
|
יהושע י' 7
|
"שמש בגבעון דֹם... עד יקום גוי אויביו"
|
יהושע י' 12-13
|

שופטים
ג' 31-7 ד', ה' (קטעים), ו', ז', ח', ט', י' 18-17, י"א 11-1, 40-29, י"ב 7-1, י"ג, י"ד, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח.
נושאים להדגשה במהלך ההוראה:
|
תולדות ישראל בתקופת השופטים מתוארים כגלגל חוזר של חטא, עונש, זעקה אל ה', ישועה
ושקט. גלגל חוזר זה מדגיש שהעם אחראי לגורלו.
פרק מוצע להעמקת רעיון זה: ג' 30-7, הרעיון מודגם על ידי הסיפורים על עתניאל ואהוד, ומוצע לחזור על רעיון מרכזי זה בהוראת הספורים על דבורה וברק, גדעון, יפתח ושמשון.
|
|
השופטים המושיעים הם מנהיגים שה' מקים בשעת מצוקה
הפרקים המוצעים להעמקת רעיון זה: ג' 30-7, ד' 9-1, ו' 24-11, ח' 23-22, י"ג.
|
|
העדר מנהיגות אחראית העומדת בראש כל העם יוצרת סכנה של הפקרות מוסרית,
מריבות פנימיות ולחץ אויבים מבחוץ.
הפרקים המוצעים: ח'-ט', י"א 11-1, י"ב 7-1, י"ז, י"ח.
|
מושגים ונושאים להרחבה:
|
מחזוריות (בתחומי חיים שונים)
|
|
נדר.
|
|
שמשון - במקרא, בספרות, במיתולוגיה, באמנות, בפולקלור.
|
|
משל כסוגה ספרותית.
|
|
חידה כסוגה ספרותית.
|
|
מנהיג.
|
ניבים, ביטויים וקטעים לבקיאות:
"ותשקוט הארץ ארבעים שנה"
|
שופטים ג' 11; ה' 31, ח 28
|
"איש איטר יד ימינו"
|
שופטים ג' 15
|
"אם תלכי עמי והלכתי, ואם לא תלכי עמי לא אלך"
|
שופטים ד' 8
|
"לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך"
|
שופטים ד' 9
|
פסוקים נבחרים
|
שופטים ה'
|
"ובאו כדי ארבה לרֹב"
|
שופטים ו' 5
|
"ה' עמך גיבור החיל"
|
שופטים ו' 12
|
"לך בכוחך זה והושעת את ישראל"
|
שופטים ו' 14
|
"הנה אלפי הדל במנשה ואנוכי הצעיר בבית אבי"
|
שופטים ו' 15
|
"אם נא מצאתי חן בעיניך"
|
שופטים ו' 17
|
"פנים אל פנים"
|
שופטים ו' 22
|
"איש אל רעהו"
|
שופטים ו' 29
|
"תחזקנה ידיך"
|
שופטים ז' 11
|
"כארבה לרֹב"
|
שופטים ז' 12
|
"כחול אשר על שפת הים לרוב"
|
שופטים ז' 12
|
ממני תראו וכן תעשו"
|
שופטים ז' 17
|
"הלא טוב עוללות אפרים מבציר אביעזר"
|
שופטים ח' 2
|
"לא אמשול אני בכם, ולא ימשל בני בכם, ה' ימשל בכם"
|
שופטים ח'
|
"בשיבה טובה"
|
שופטים ח' 32
|
"כי עצמכם ובשרכם אני"
|
שופטים ט' 2
|
"אנשים ריקים ופוחזים"
|
שופטים ט' 4
|
לפי בחירת המורה
|
שופטים ט' 15-8
|
"וישלך נפשו מנגד"
|
שופטים ט' 17
|
"באמת ובתמים"
|
שופטים ט' 19
|
"את צל ההרים אתה רואה כאנשים"
|
שופטים ט' 36
|
"טבור הארץ"
|
שופטים ט' 37
|
"בתפים ובמחולות"
|
שופטים י"א 34
|
"מימים ימימה"
|
שופטים י"א 40
|
"ומפליא לעשות"
|
שופטים י"ג 19
|
"מהאוכל יצא מאכל ומעז יצא מתוק"
|
שופטים י"ד 14
|
"מה מתוק מדבש, ומה עז מארי"
|
שופטים י"ד 18
|
"לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי"
|
שופטים י"ד 18
|
"שוק על ירך"
|
שופטים ט"ו 8
|
"בלחי החמור חמור חמורותיים, בלחי החמור הִכֵּתי אלף איש"
|
שופטים ט"ו 16
|
"במה כוחו גדול"
|
שופטים ט"ז, 5, 6, 15
|
"כאחד האדם"
|
שופטים ט"ז 7, 11, 17
|
"פלישתים עליך שמשון"
|
שופטים ט"ז 12
|
"תמות נפשי עם פלישתים"
|
שופטים ט"ז 30
|
"בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה"
|
שופטים י"ז 6
|

מגילת רות
א, ב, ג, ד.
נושאים להדגשה במהלך ההוראה:
|
רות מגלה דבקות ונאמנות בחמותה, במשפחתה, בעם ישראל ובאלוהיו, ועל כן היא זוכה לחסד אלוהים והופכת ל"אמה של מלכות", אף על פי שהיא מואביה.
|
|
מעשי בועז והגמול שהוא מקבל עליהם מבטאים את הרעיון, שעושי החסד יוצאים נשכרים על ידי ה'.
|
|
הסיפור של מגילת רות משקף אווירה כפרית-חקלאית אידילית, וכן אורחות חיים הנהוגים בישראל.
|
מושגים ונושאים להרחבה:
|
חסד
|
|
גאולה
|
ניבים, ביטויים וקטעים לבקיאות:
"אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלוהיך אלוהי"
|
רות א' 16
|
"המות יפריד ביני ובינך"
|
רות א' 17
|
"ישלם ה' פעלך"
"לחסות תחת כנפיו"
|
רות ב' 12
|
"אשת חיל"
|
רות ג' 11
|
"איך יפל דבר"
|
רות ג' 18
|
"יתן ה' את האשה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל"
|
רות ד' 11
|
מושגים מן המבוא למקרא לכתה ד':
|
תנ"ך (תורה נביאים כתובים)
|
|
נביאים ראשונים (יהושע, שופטים)
|
|
קרי וכתיב
|
|
חמש מגילות ושמותיהן
|
|
טעמי מקרא (סימני הפסק): סוף פסוק, אתנחתא.
|

|